zondag 3 maart 2013

winter goodbye

Groote Peel

Een van de moeilijkste dingen, na een dagje fotograferen, is toch wel het selecteren van de keepers en de non-keepers. Oftewel, welke foto's gaan direct de vuilnisbak in en welke gun ik later nog een extra blik.
Bovenstaande foto is er zo eentje uit de tweede categorie. Kijkend naar deze foto zal misschien niet meteen opvallen dat ik die genomen heb met een 105mm macro lens. Daar had ik al eerder landschappen mee gefotografeerd en was toen best wel tevreden. Ondanks dat ik mijn groothoek mee had genomen besloot ik dat in deze omgeving de macro me beter van dienst zou zijn.
In het veld zag ik wel iets in de setting, maar eenmaal op de plaat gezet gaf de foto mij niet terug wat ik er mee bedoeld had. Weggooien van deze foto was echter nog niet aan de orde.

Dus gisteravond heb ik een hele tijd met de schuifjes in lightroom gespeeld totdat de foto tevoorschijn kwam die past bij mijn gevoel in het veld. Dat maakt het voor de volgende keer opnieuw moeilijk om selecties te maken. Gelukkig maak ik steeds vaker de keuze in het veld om iets niet op de foto te zetten. Al gaat dat niet helemaal op voor de experimenteer sessies.

Omdat de lente buiten nu echt voelbaar en hoorbaar is lijkt me deze foto een mooie laatste groet aan een winter die ons behoorlijk wat sneeuwpret heeft opgeleverd.

4 opmerkingen:

  1. Dit is zeker een waardig terugzien op de winterperiode met gelukkig sneeuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit een hele mooie sfeervolle winterfoto, apart maar toch niet te abstract, dus je kan nog goed zien wat het is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jowan,

    Ja, het dilemma van veel fotografen, keuzes maken, zo ook voor mij. Maar hier zie je dat je een foto toch niet te snel weg moet gooien. Ik vind hem heel mooi, zachte tinten en het wit nergens uitgebeten. Het geheel geeft een wat mysterieuze sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel soft en sprookjesachtig, een foto die mooier wordt naarmate je er langer naar kijkt.
    Vind het jammer dat ik hem niet wat groter kan zien.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen