dinsdag 1 januari 2013

2012 - foto per maand


12x foto van de maand

 
De oproep om tegen het einde van het jaar een blog te maken met daarin per maand je favoriete foto heeft stiekem heel wat veroorzaakt bij mij. Terugkijkend naar al die foto's constateerde ik nog heel veel achterstallige selectie. En ook duidelijk was het ontoereikende overzicht. Hoe kon ik snel per maand de beste foto selecteren wanneer die verspreid staan over meerdere folders? Dit leidde er toe dat ik niet met oudjaar mijn blog gereed had. De vele regendagen in de kerstvakantie werden besteed aan het opschonen van de harde schijf. En nog steeds is er veel werk te doen. Maar met de aanschaf van lightroom 4 is er in ieder geval een begin gemaakt met het opzetten van een beheersbare bibliotheek.

 Januari

De bosuil geeft me een knipoog en laat weten dat het dit jaar wel goed komt met fotografie. Nou dat moet ik zelf nog zien.

 Februari

Een topdag in de amsterdamse waterleidingduinen zorgde voor goed gevulde geheugenkaartjes. Dit bokje liep op een meter of 10 openlijk te fourageren. In tijgersluipgang naar een geschikte lokatie geslopen bleef ik foto's maken van het bokje. Nog nooit eerder had ik een bokje gezien. En nu gebeurde het ook nog eens dat het bokje langzaam aan dichter en dichterbij kwam tot ik niet meer kon scherpstellen. Wat een ervaring. Vandaar dat dit mijn favoriet is van februari.

 Maart

Dit was een hele rustige maand waarin weinig foto's werden gemaakt. Op de allerlaatste dag van de maand volgde ik een workshop van Bas Meelker en wilde graag zien en horen hoe hij zijn landschappen maakt. Met geleende grijsfilters stond ik in de waddenzee en zag het laatste strijklicht op de verweerde palen schijnen. Zonder dat laatste strijklicht is de foto een heel stuk minder interessant. Op de valreep toch nog een favoriete foto van maart.

 April

Dit was zowat de makkelijkste en moeilijkste maand tegelijk. Er is slechts keuze uit 3 foto's. Meer heb ik er niet bewaard uit april. Gekozen heb ik voor deze dubbele opname van bloemen in de tuin.

 Mei

Een hele fijne vakantie in Mecklenburg-vorpommern (Muritzsee) leverde verschillende bijzondere fotomomenten op. Geen gemakkelijke keuze. Bovenstaande zandhagedis mocht ik fotograferen bij een natuurfotograaf die midden in het bos bij Serrahn was gaan wonen. Een dorpje met slechts enkele huizen midden in het bos. Daar had Roman Vitt een bordje "ausstellung" staan om mensen te attenderen op zijn fototentoonstelling in zijn schuur. Prachtige foto's hingen daar in die schuur. Maar voordat ik de schuur naar binnen kon gaan nodigde hij me uit om zandhagedissen te fotograferen in zijn tuin. Heel vriendelijk van hem, zo kom je ze niet iedere dag tegen. Vanwege de bijzondere ontmoeting is deze zandhagedis de favoriet van mei geworden.

  Juni

 2012 was zeker geen goed vlinderjaar. Later ik juli/augustus werd het iets beter maar dat wist ik in juni nog niet. Om naar een vlinderrijk gebied in Duitsland te gaan moest de wekker 's nachts aflopen. Na ruim twee uur rijden was het half zes in de ochtend en begon de zoektocht naar vlinders. De zon was al verder gerezen dan gewenst toen er nog steeds geen vlinder gespot was. Uiteindelijk viel het oog op deze kleine vuurvlinder op de rode klaver. Met tegenlicht en een reflectiescherm kon in alle rust bovenstaande foto genomen worden. De vele dauwdruppeltjes zijn nog goed zichtbaar.

 
 Juli

De macrotijd is volop aangebroken. In de zomermaanden is de macrolens de meest gebruikte lens omdat er zoveel kleins te bewonderen valt. Deze foto van een gewone pantserjuffer is ook met een reflectiescherm genomen. Door het tegenlicht zou de juffer er anders wel heel donker uitkomen. Die foto heb ik ook genomen en het verschil is enorm. Deze foto weerspiegelt de heerlijke rustige ochtenden tijdens zonsopkomst wanneer iedereen nog lekker maft. Dan is fotograferen dubbel genieten in het veld.
 
 Augustus

Zonnendauw wordt vaak op de foto gezet. Terecht want het is een heel interessant plantje. Ik was op zoek naar een andere benadering van zonnendauw. En toen ik een plek had gevonden waar de ondergaande zon en zonnendauw samen op de foto gezet konden worden ben ik daar een paar keer terug gegaan. Het valt niet mee om een standpunt te vinden dat lager is dan de zonnendauw waardoor de ondergaande zon er ook goed op te zien is. Met het gekozen portretformaat lukte het uiteindelijk wel.

 September

Opnieuw een kleine vuurvlinder op de foto. Deze keer veel dichter bij huis op de strabrechtse heide. Zoals al vaker bij tegenlicht, werd het reflectiescherm weer tevoorschijn gehaald. Deze foto is echter niet met een macrolens genomen maar met een 300mm met tussenring. Niet iedereen spreekt deze foto aan omdat hij zo druk oogt door de cirkels van de heide. Maar dat is juist wat mij aanspreekt in de foto. Gelukkig dat smaken mogen verschillen.

 Oktober

Oktober was fotografisch gezien een rustige en drukke maand. Vanwege de expositie waar ik deel aan nam was ik wel veel bezig met fotografie maar niet zoveel in het veld. 

 November

Begin november heb ik genoten van de vele kraanvogels rond Diepholz in Duitsland. Vandaar dat er een kraanvogelfoto wel als favoriet gekozen moest worden. Geweldige vogels die met hun getrompetter me iedere keer weer vrolijk stemmen.

December

De laatste maand is aangebroken. Een georganiseerde excursie naar het enige leefgebied van "wilde" wisenten in Nederland was een hoogtepunt. Deze stier kijkt me nog eens dreigend aan. Een mooie afsluiting van 2012 na de beginnende knipoog van de bosuil.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Jowan
    Een prachtig overzicht van 2012 ..met stuk voor stuk prachtige foto's..
    De Zonnedauw inderdaad door de zon zo prachtig met laag standpunt in beeld gebracht ..Ja Klasse!
    Voor 2013 De beste wensen en veel plezier in de natuur
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jowan,

    Mooi overzicht en ook genoten van je toelichtingen; zeer herkenbaar soms. Lightroom 4 gaat je inderdaad, mits consequent gebruikmakend van de juiste trefwoorden, zeker helpen bij de best of 2013 selectie.

    Een favoriet aanwijzen is lastig of het moet dan toch de zandhagedis zijn, al was het alleen al wegens het verhaal erbij.

    Ik wens je veel fotoplezier in 2013.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jowan,
    Je laat ons een prachtige serie foto's zien van het afgelopen jaar. Je heb een hoop mooie momenten mee gemaakt zo te lezen.
    Ook nog de beste wensen voor 2013, en dat we nog maar en hoop mooie blogs van je mogen zien.
    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jowan wat heb jij een heel mooi fotogeniek jaar gehad aan deze foto,s te zien moet jij genoten hebben,wij wensen je weer een heel fijn en mooi foto-jaar toe.
    gr cobie en bas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige serie, Jowan. Ik heb ook je verhaal met plezier gelezen. Zo leuk om te lezen hoe zo'n foto tot stand komt. Foto 4 en 5 zijn mijn favorieten. Heel erg mooi. Ik ben meteen volger van je geworden, zodat ik je blogs niet meer kan missen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie gevarieerde serie, 12 prachtfoto's. Ik kan niet kiezen, maar de tegenlichtfoto's van vlinder en paddestoel spreken mij wel erg aan. De eerste foto, de uil, vind ik ook geweldig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jowan,
    Lastig om te kiezen, maar wel leuk als de serie af is. Jij hebt een prachtige serie met mooie en bijzondere momenten.
    Moddergat is een prachtige landschapsfoto geworden en van de foto van de zonnedauw heb je iets heel speciaals gemaakt.
    Voor het nieuwe jaar wens ik je veel mooie fotomomenten en ik blijf je blog volgen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Jowan,

    Je maakt stuk voor stuk prachtige foto's, waarbij je er veel werk insteekt. Dat is duidelijk terug te zien in je foto's. Hele fraaie reeks van het afgelopen jaar. Je verhaal er achter is ook leuk om te lezen. Ik ga niet kiezen, want vind ze allemaal wat hebben.


    Fijne, gelukkige en gezond 2013!!!

    Grz,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Jowan,
    Gefeliciteerd met dit fraaie overzicht. Het was een plezier om ernaar te kijken.
    Het schept weer verwachtingen voor 2013. Succes!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Jowan, prachtige serie van heel diverse plumage... Leuk dat je interesse zo breed is. Het afgelopen jaar met veel plezier jouw Blogs gelezen.
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Jowan,

    Mooie serie heb je gemaakt, ik vind je landschap van maart heel mooi, je workshop heeft zijn vruchten afgeworpen. Bij de bloemen van maart laat je zien dat je voor mooie foto's niet ver van huis hoeft te gaan en de zandhagedis van mei vind ik toch wel de mooiste, soms moet je geluk hebben dat je op het juiste moment op de juiste plek bent.

    Een goed 2013 met veel fotografisch succes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat een prachtige serie van 2012!
    Allemaal heel verschillend, maar stuk voor stuk verdiend opgenomen in jouw jaaroverzicht.

    Bij jouw maartfoto heb ik echt het idee een Bas Meelker foto te bekijken, en dat bedoel ik dan echt als een groot compliment! Super.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi om het geweldige resultaat te zien van een jaar waarin je volgens mij niet een dag niet met fotografie bezig bent geweest, wat heb je er een energie ingestoken en wat heb je je eigen er in verdiept, petje af Jowan.
    Hoop wel dat er niet te diep ingaat en ook nog vogeltjes blijft zien en niet te veel knotwilgen in HDR dat gaat me te ver :)!
    Wat de beelden betreft die zijn super, een workshop of een reisje is goed aan je besteed waarvan er verschillende in deze gallerij staan geweldig, ik vindt het knap en weet nu al dat het komend jaar alleen maar nog beter gaat en dat in de volgende Roots jou naam staat !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jowan,
    Wat leuk om ook jouw keuze van 2012 te zien. Je hebt een heel eigen kijk op de fotografie, dat was me al vaker opgevallen, en het is heel boeiend om al die echte Jowan-foto's hier bij elkaar te zien.
    Zag ik bij Roots het witgatje voorbij komen, hier zie ik het bokje weer, mooie herinneringen aan een topdag.
    Je landschap van maart is een regelrechte topper, een foto die ik graag gemaakt zou hebben.
    Mooi om de resultaten van het reflectiescherm te zien bij een paar macro's, ik heb er inmiddels ook een, maar nog niet gebruikt.
    De afsluiter van de wisent vind ik ook een sterke plaat.
    Voor dit nieuwe jaar wens ik je ook weer veel mooie fotomomenten toe.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen