zondag 16 december 2012

Brouwersdam

 Rugslag

Dit weekend ben ik even wezen uitwaaien op de brouwersdam. Daar is altijd kans om iets bijzonders te zien. Roodkeelduikers of IJseenden lieten zich deze keer niet zien maar wel doken er 5 zeehonden op die lange tijd zichtbaar waren. Na de eerste zeehond verschenen al snel meer zeehonden en viel het op dat er twee soorten zeehonden zich voor de brouwersdam ophielden.

Grijze zeehond (L) gewone zeehond (R)

Zowel de gewone zeehond als de grijze zeehond zwommen voor de kust en keken terug naar de mensen op de dam die allemaal hun fototoestel voor de dag hadden getoverd.


Paarse strandlopers en Steenlopers in de vlucht

Op diezelfde brouwersdam fourageren altijd wel steenlopers die je heel dicht kunt naderen met de auto. Ook in grote aantallen waren er paarse strandlopers aanwezig die tesamen met de steenlopers fourageerden en opvlogen wanneer er gevaar dreigde.


 Scholeksters

Zilverplevier

En soms zit er een andere soort tussen al die scholeksters, steenlopers, paarse strandlopers en meeuwen. Een zilverplevier had zich tussen de scholeksters verstopt.
Wat mot dat daar? 
Dat geklik op de achtergrond waar komt dat vandaan?
Ik kan hier nog niet eens rustig mijn veren laten drogen.

Het was een heerlijke dag buiten en die ga ik zeker nog eens overdoen.

11 opmerkingen:

  1. Jowan,

    Gaaf hoor die zeehonden. die vogels komen een beetje flets over.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jowan

    Die zeehonden zijn gaaf zeg ! En mooi dichtbij. Ook de vogels mogen er zijn.

    Groet Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jowan,

    Leuke ervaring daar op de Brouwersdam, ik mag er ook graag komen, zeker enkele keren per jaar er is altijd wel wat te beleven. Zeehonden zijn mooi, maar als vogelliefhebber gaat mijn voorkeur toch uit naar de zilverplevier.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan daar zeker even uitwaaien, en wat kom je leuke beestjes tegen, heel goed op de kiek weten te zetten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er nog nooit geweest maar het lijkt me zeker een bezoekje waard.
    Die zeehonden zijn top!
    De scholeksters mogen van mij wel een beetje meer zwart in de veertjes.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jowan,
    Een bezoek aan de Brouwersdam was beslist de moeite waard, zeker nu je er zeehonden gezien hebt. Bovendien een behoorlijke variatie aan vogels.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke serie Jowan. Ik wil er ook een keer heen. Mooi de zeehonden, maar de aalscholver staat er wel heel grappig op.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb laatst ook zeehonden gezien in 's-Gravenzande, maar ik kwam niet verder als hun koppies en meters ver de zee in. Jij hebt hier een unieke kans gehad om ze van redelijke afstand te kunnen fotograferen. Wat is het dan genieten. Weliswaar geen Roodkeelduikers of IJseenden, maar genoeg andere foto's waar je tevreden over mag wezen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch de moeite waard, de zeehonden zijn gaaf zeg. Maar ook zo'n voorbij stappende zilverplevier is erg leuk.
    Ik hoop er ook binnenkort eens te gaan kijken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen