dinsdag 9 oktober 2012

mystery guest 2

 crop van de mystery guest


Op mijn blog van gisteren kwam van verschillende personen de opmerking dat het insekt niet scherp was, terwijl ik wist dat het beestje wel scherp op de foto stond. Hoe kan het op de monitor dan zo onscherp overkomen?



Het probleem lag bij mijn methode om de foto te verkleinen voor internet.
Bij photoshop heb je verschillende mogelijkheden om een foto te verkleinen.
Omdat ik de engelse versie van photoshop gebruik hanteer ik de engelse omschrijving. De image size had ik omgezet met methode "bicubic" terwijl "bicubic sharper (best for reductions)" een betere keuze zou zijn geweest.

Nu dus precies dezelfde foto maar dan op een andere manier verkleind voor internet. Zien jullie het verschil?

en als laatste een toegift
crop van een crop van een crop

8 opmerkingen:

  1. Hoi Jowan,

    Ik zie wel een verschil, meen ik tenminste, maar het komt denk ik ook omdat slechts een deel van het beestje scherp is en een ander deel weer niet; zo is de ene voelspriet scherp en de andere duidelijk niet of die was dan wellicht ook in beweging. Als met al geeft het toch de illusie van onscherpte. Neemt echt niet weg dat het gewoon een lekkere foto is!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie duidelijk verschil! Ik vind (en wie ben ik) dat alleen het oog/kop scherp moet zijn. Bewegende sprieten storen mij in het geheel niet. Wel lekker zo'n camera die crop van crop van crop toelaat...

    Rik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jowan,

    Ja, zo is hij een stuk beter, vooral de eerste vind ik nu heel goed. Mooie zachte, egale achtergrond ook.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral de heerlijke zachte kleuren vallen mij op, en het vliegje lijkt me toch echt goed scherp.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is al een wonder dat je deze op de kiek hebt weten te krijgen, op het goede moment precies bij deze paddestoel. Op mijn scherm is het beestje echt wel scherp.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog een cropje en je ziet hem knipogen.
    Heel mooi van licht en kleur, heel zacht. Fraaie foto Jowan
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg mooie kleuren, lekker zacht en als top on the iceberg, het insectje. Mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij is het beestje wel scherp hoor, en de foto als geheel vind ik prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen