dinsdag 11 september 2012

Kleine vuurvlinder

 Kleine vuurvlinder

Afgelopen weekend vroeg opgestaan om de zon op te zien komen over de strabrechtse heide. Een beetje mist hing er over het landschap. Dat geeft altijd zo'n lekkere mystieke sfeer. En het duurde een tijdje voordat de zon werkelijk alle mist had laten verdampen.


Tussen de heide dartelde een kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas). Omdat het vlindertje continue van heidestruikje wisselde ontstond er iedere keer weer een ander plaatje.


Juli was niet zo'n gunstige vlindermaand vanwege het barre weer. Maar onder optimale omstandigheden kunnen er wel 6 generaties kleine vuurvlinders per jaar rondvliegen.


Behalve op heide, waar ik de vlinder aantrof, kun je deze soort ook op open terreinen en in natuurlijke gras/hooilanden aantreffen.

10 opmerkingen:

  1. mooie foto's, alleen waar heb ik deze eerder gezien... ;-)
    Gr, Rik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sfeerimpressie van dit opvallende vlindertje Jowan. Ik tref ze vaak aan op het St. Jacobs-kruiskruid.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tere foto,s met die achter gronden groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn complimenten voor je hoge kwaliteit van je fotowerk . Mooie gekleurde achtergrond ( heide ). Ik heb je andere logs ook eens bekeken , en die mogen er zijn . Het zijn geen gewone kiekjes maar echt fotowerk . Dus met veel plezier door je logs gebladerd , en zal dus zeker nog eens bij je rond kijken.

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jowan,
    Prachtige sfeervolle foto's. het vlindertje komt erg mooi uit tegen de ook prachtige wazige achtergrond. Ondanks het beweegelijke vlindertje toch mooi scherp.
    Groetjes Sieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De foto's van de kleine vuurvlinder vind ik mooi, met die dauwdruppels op de achtergrond.
    Maar het landschap bij zonsopkomst is mijn favoriet in deze serie, zo sfeervol met die mist erbij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig fotowerk weer Jowan!
    Van het vuurvlindertje is de eerste mijn favoriet, daar vind ik de achtergrond namelijk het mooiste, maar ook de tweede foto kan mij zéér bekoren!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto van de zonsopkomst op de Strabrechtse Heide Jowan. Heel sfeervol. De kleine vuurvlinder vind ik erg leuke vlindertjes, maar wat zijn ze onrustig. Ik vind de eerste het mooiste, daar is de achtergrond het rustigste.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit zal wel de laatste generatie zijn van de Kleine Vuurvlinder; nog effe genieten voordat we ze weer een tijdje moeten missen.

    BeantwoordenVerwijderen