woensdag 29 augustus 2012

wespspin of tijgerspin?

wespspin of tijgerspin?

Dat was de vraag waar ik even mee zat toen ik in korte tijd twee van deze exemplaren tegenkwam. Wetenschappelijk heet dit behoorlijke spinnetje ; Argiope bruennichi.
Op de foto staat een vrouwtjes exemplaar omdat die tot wel 17 mm groot kunnen worden terwijl de mannetjes op 6mm blijven steken. Nooit eerder zag ik er een terwijl er dit jaar zomaar twee voor mijn lens kwamen. Het is dan ook een zuidelijke soort die zijn opmars vanaf het zuiden naar het noorden heeft gemaakt. Op de foto zit een exemplaar dat ik in maastricht heb waargenomen maar in zuid-oost brabant ben ik afgelopen week er ook een tegen het lijf gelopen. Het web is opvallend omdat in het midden een zigzag achtige draad is gesponnen wat het stabiliteitscentrum wordt genoemd. Volgens de boeken zit de spin altijd met de kop naar beneden. Met een steekproef van slechts twee spinnen kan ik dat beamen. Mocht je bang zijn voor de spin dan is dat niet nodig omdat de beet onschuldig is voor de mens.
Om terug te komen op de vraag; beide namen worden gebruikt voor deze geel-zwart gestreepte spin.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Jowan

    Staat er prachtig op en mooie informatie over de zigzag !
    Het bloemetje vindt ik een beetje storend maar de langpootmug hangt en hoort er mooi bij !
    Ben benieuwd waarvoor je echt naar Limburg bent gegaan ?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie foto Jowan met een prachtig web groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor! Alleen dat bloemetje he...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook die al wat afgevlogen blauwtjes zijn zeer fotogeniek; ik denk dat de libel een vrouwtje Steenrode Heidelibel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Some years ago, we use to have a spider like this one in the garden, my kids called her, Tiger ! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Staat er heel fraai op, deze prachtige spin, heb ze dit jaar helaas nog niet kunnen vinden.
    Bloemetje stoort mij niet echt, wel leuk speels, maar een beter bijpassend kleurtje zou wel subtieler zijn geweest.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen