vrijdag 25 mei 2012

zandhagedis

zandhagedis mannetje leunt op de rug van het wijfje

Een van de verrassingen in het weekje Muritz was een dubbele ontmoeting. Het dorpje Serrahn ligt midden in een beschermd natuurgebied en is slechts een paar huizen groot. Het dorp kan alleen te voet bereikt worden omdat het verboden is het gebied in te rijden voor onbevoegden. 
Omringd door loofbossen en moeras-plas gebied ligt Serrahn heel geisoleerd in het bos. Dat bos zou nog enkele kleine vliegenvangers huisvesten maar dat geluk had ik niet. Wel hoor je overal fluiters tussen het beukengebladerte zingen. 

Vanaf de tweede parkeerplaats is het een erg kleine wandeling naar een robuuste uitkijktoren waarvanuit je zicht hebt op een moeras-plas gebied. Helemaal aan de overkant ligt een visarendnest waar je zicht op hebt. 
Al is die ook best eenvoudig over het hoofd te zien. Een vliegende visarend maakt al snel duidelijk waar het nest is. Voor de toren fourageert een kraanvogel terwijl een paapje regelmatig van zich laat horen zonder dat ik kan ontdekken waar hij zit. 
En dat duurde wel 2 uren voordat ik het paapje gevonden had, veel verder dan vanwaar ik het geluid dacht te horen. Rechts in het gebied zit koninklijk een zeearend boven in de top. Een bruine kiekendief is het daar niet mee eens en scheert continue over het hoofd van de zeearend. Die hapt iedere keer met zijn machtige snavel naar de kiek. De verwachte bloedige confrontatie blijft echter uit en de zeearend laat zich uiteindelijk verdrijven door de kiekendief.

vrouwtje zandhagedis

Hoe zit het nu met die dubbele confrontatie? Na een tijd besloten we om verder te lopen naar Serrahn. Onverwacht bij binnenkomst in het dorp staat er een plaat met de tekst "ausstellung" en een grote ijsvogel op de poster. Dat zal wel een expositie zijn denk ik en begin aan de deur van de stal te rammelen waar ik de expositie vermoed. Uit het bijbehorende huis komt een man gelopen die de fotograaf blijkt te zijn van de ausstellung. Deze man Roman Vitt ziet aan onze spullen dat we ook fotograferen en wenkt ons naar zijn tuin toe. Hebben jullie een macrolens bij jullie want hier zitten "zauneidechsen". Eh wat? 
De fotograaf leidt ons naar de zandhagedissen die broeden in zijn tuin. De dubbele ontmoeting slaat op de onverwachte kennismaking met deze hagedissen en de fotograaf. Meteen lig ik op de grond en start met fotograferen. Ook al nader ik ze zeer behoedzaam, de hagedissen zijn niet van me gediend en zijn toch lastiger dan Roman aangaf.

even nog poseren

Na de fotoshoot kregen we nog een uitgebreide uitleg in zijn expositieruimte. Veel van zijn foto's zijn gemaakt in zijn achtertuin. En dan moet je je voorstellen dat er onder andere wasbeer, adder en zeearend op de foto staan. Erg mooie foto's maakt Roman. Enkele foto's liet hij zien die op Texel zijn gemaakt. Dus ook al woon je nog zo mooi achteraf, soms is er de behoefte om in een andere setting te gaan fotograferen. Nog nooit had ik zandhagedissen gezien maar het zijn erg fotogenieke dieren.En zo dicht bij de hagedis krijg ik een Jurassic Park gevoel. Geweldig!

10 opmerkingen:

  1. Heel mooi deze hagedisjes. Wat een felle kleur heeft het mannetje. Dat moet daar een heerlijk gebied zijn voor een fotograaf. Ben benieuwd naar de rest van je foto's.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jowan,

    Je hebt een bijzondere reis gemaakt naar Duitsland. Bijzondere vogels, en nu weer hagedissen. Voor de hagedissen hoef je niet zo ver te reizen. In de AWD komen ze ook voor. Met een beetje geluk kom je ze tegen, als je weet in welke biotoop ze vooral leven.
    Ik heb er zelf de afgelopen week ook één gezien, maar niet zo mooi op de foto gekregen als jij. Ik had mijn 120-400 mm objectief op mijn camera.Tijdens het wisselen van de lens verdween de hagedis :(
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een aardig droomreisje gemaakt, je beschrijving van het gebied klinkt als een paradijs.
    Bijzondere ontmoeting, altijd leuk, en een paar prachtfoto's van de zandhagedis!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jowan,

    Gaaf hoor, vooral die eerste!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jowan,

    Wat leuk zo'n toevallige ontmoeting. Heb je goed gebruik van gemaakt. Fraaie foto's!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je die zandhagedis mooi, het mannetje nog wel met zijn felgroene kleur. Meestal schieten ze heel snel weg in de struiken. Deze bleef dus mooi even zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Jowan,

    Wat een mazzel, maar ja dat soort geluk dwing je af.
    De zandhagedis staat er prachtig op.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heb ik ook een langs zien schieten in polen, maar op de plaat krijgen ho maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi Johan
    vooral die mannetjes wat een mooie kleuren hebben ze prachtig
    gr Riny van den eijnde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat klinkt als een mooi reisje en helemaal de ontmoeting met fotograaf en zandhagedis. Wat zijn die prachtig zeg zo gifgroen, mooie serie geworden.. groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen