zondag 1 april 2012

Paesens Moddergat

 Oude landwinningspalen

Afgelopen zaterdag 31 maart heb ik meegedaan aan een workshop bij Bas Meelker, de landschapsfotograaf. De foto's die hij maakt vind ik heel bijzonder en graag zou ik van de master zelf eens willen horen hoe hij dergelijke foto's maakt. Bas kan heel geanimeerd en gepassioneerd vertellen over fotografie. De gehele workshop is in het veld gehouden zodat Bas direct kan laten zien wat hij bedoeld. Het was de bedoeling dat we een lokatie gingen scouten om na het avondeten terug te komen op dezelfde lokatie maar dan tijdens de zonsondergang. We moesten de foto die we wilden maken 's middags al in ons hoofd hebben. Dan is het 's avonds slechts een kwestie van op de zelfde plek op het juiste moment afdrukken. Zo simpel als het klinkt verliep het totaal niet. Ook al was er best wel interessante bewolking, de verkleuring van de lucht verliep niet volgens mijn plan. En toen Bas een opmerking maakte dat we allemaal op een kluitje stonden keek ik in de verte en zag daar de ideale foto in mijn hoofd. De immer zakkende zon zou namelijk de verweerde palen met mooi geel licht bestrijken en presto mijn foto is klaar. Ter plekke gekomen via een zompige waddenzee was het even zoeken naar de juiste compositie terwijl de zon steeds verder wegzakte. Al een paar keer zag ik het juiste licht op de palen al voordat ik had af kunnen drukken. Uiteindelijk had ik compositie en grijsverloopfilter op zijn plek en was het wachten op het licht. Uiteindelijk duurde dit licht op de foto slechts een paar seconden en toen was het weer weg om niet meer terug te komen. Verschillende vergelijkbare foto's heb ik gemaakt. Van het magical moment slechts eentje. Dat is precies genoeg!

17 opmerkingen:

  1. Hoi Jowan,
    Prachtige foto van deze paaltjes in moddergat. Ik heb ook eens een workshop bij Bas Meelker gevolgd. We hebben een andere lokatie gehad, maar ik ben toen zelf hiernaar toe gegaan. Mooie plek, het is alleen zo'n end weg. Mooi het licht op het verweerde hout. Goed gezien.
    Je boft nog met ondergaande zon, wij fotografeerden bij zonsopkomst :)
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Jowan lijkt me weer een geslaagde workshop daar voor hoef je geen spijt te hebben dat je niet naar de Zwartespecht bent geweest, te minste zaterdag dan.
    Vandaag ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Jowan, dat lijkt me een geweldige workshop, en getuige deze foto heb je er ook een hoop van opgestoken.
    Tja, de foto al in je hoofd, 'alleen' maar op de juiste tijd en op de juiste plaats zijn. Klinkt simpel, maar is het zeker niet.
    Ik vind het knap hoe jij hier vooruit hebt gedacht, dat je wist dat het licht op de palen ging vallen, en je hebt op het juiste moment afgedrukt, dik compliment!
    Moddergat lijkt me fantastisch, staat op mijn lijstje.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende foto, bewijst maar weer dat de juiste plaats, maar vooral het juiste moment bepalend zijn voor het resultaat

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jowan,

    Tjonge wat een geslaagde foto! Mooi resultaat van deze workshop van Bas Meelker. Een bekende fotograaf hier in het noorden. Voor mij trouwens ook een bekende locatie waar ik geregeld kom.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat je maar één foto laat zien van je prachtige en goede workshop van Bas. Deze is prachtig genomen, Moddergat staat op mijn lijstje, maar wat is het toch een eind weg. Je filter heeft mooi zijn werk gedaan, wat kun je daar toch leuk mee spelen en prachtige resultaten mee krijgen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gave foto!

    Lijkt mij ook een erg leuke workshop om eens te doen. Zijn presentatie tijdens het NVN Natuurfotofestival was ook zeer bevlogen en inspirerend, dus ik kan me wel voorstellen hoe de workshop geweest moet zijn.

    Heeft hij ook nog een tipje van de sluier over zijn eventuele fotobewerking opgelicht?

    Groet, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jowan,
    Leuk om te lezen hoe jouw foto tot stand is gekomen, ik vind het een heel geslaagde foto. Moddergat lijkt me ook een heel fotogenieke locatie (maar wel een end weg)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jowan
    Wat een geweldige foto..En het lijkt me lastig om er dan maar één uit te zoeken..Het gele licht op de paaltjes is geweldig..Het juiste moment!
    ook de Zwarte specht in je vorige log..is prachtig..wat een vogel.
    Groetjes henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie opname geworden zeg! Heb ook een workshop bij Bas gevolgt, is zeer de moeite waard he ! Denk dat ik wel meer van dit soort foto' s op je blog ga zien......

    Grt,

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige opname, is dat moment geworden.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg mooi gelukt Jowan. Je bent weer een hoop informatie en ervaring rijker.


    Het ziet er allemaal zo simpel uit, maar in werkelijkheid is het inderdaad andere koek.


    Gr,

    Rmco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een prachtig resultaat. Erg mooi licht, vooral ook hoe het water oplicht is prachtig.Lijkt me ook erg leuk en leerzaam om een workshop bij hem te doen. gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. pracht plaat Jowan
    heb je dit zonder filters klaar gekregen??
    heel mooi gr riny v d eijnde

    BeantwoordenVerwijderen