maandag 30 april 2012

Lost

Zonsondergang in de Slufter - Texel

Deze foto nam ik in het natuurgebied "De Slufter" vanaf de trap die toegang geeft tot het gebied. Na een fantastische zonsondergang in het gebied draaide ik me op de top van de trap nog even om en genoot nog even van het uitzicht.

Met het doornemen van oude foto's kwam ik erachter dat ik van bovenstaande foto alleen een jpeg versie had. Waar was het origineel gebleven? Zoeken zoeken zoeken, backups doorpluizen, nergens was het origineel te vinden. Het rare was dat ik exact wist wanneer de foto was genomen, maar in de folder met de foto's van Texel was de foto spoorloos. Chronologisch gezien moest de foto zich tussen twee bepaalde foto's bevinden. De automatische nummering van de foto's (door de camera) liet echter geen enkele ruimte voor andere foto's. En toch wist ik zeker dat de foto als laatste op een bepaalde dag was gemaakt.

Toen begon het kwartje te vallen. Die dag had ik batterijproblemen met een imitatieaccu. Het besturingssysteem van de camera liep helemaal vast en was alleen te resetten door de accu te verwijderen en te vervangen door een nieuwe. Waarschijnlijk is in die periode de automatische nummering van de files van slag geraakt en ergens opnieuw begonnen met nummeren in een nieuwe folder op de SD kaart. Maar dan wel met nummers die ook al gebruikt werden in een andere folder. Zo kon het zijn dat ik met het opruimen van de harde schijf alle files in een folder heb gemikt en alle kopieen heb laten overschrijven. Zonder op te letten waren dit dus foto's die ik voorgoed weggooide omdat ik me niet bewust was van de dubbele nummering. Vanaf nu hernoem ik alle nieuwe foto's met datum en tijd als voorvoegsel aan de bestandsnaam. Dat was eigenlijk al nodig omdat de camera al rond was geweest met de teller. Dit voorval wees me er nog eens pijnlijk op dat databasebeheer extreem belangrijk is en dat je op moet blijven letten bij alle acties die je uitvoert.

Happy End: Tijdens beheer van de stapel SD kaartjes kwam de kaart van Texel met alle originelen tevoorschijn. Die had ik nog steeds niet geformatteerd. Gelukkig maar.

4 opmerkingen:

  1. Mooie foto Jowan, fijn dat je hem nog gevonden hebt anders was het nog erger dan er geen gemaakt te hebben !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jowan,
    Prachtige zonsondergang. Fijn dat je hem toch nog gevonden hebt. Mooie kleuren, de struik rechts geeft er extra diepte aan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een wijze les en een prachtige foto!
    Gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi landschap, pano uitsnede (of stitch?) goed gekozen.

    groet, Gerard

    BeantwoordenVerwijderen