vrijdag 30 maart 2012

Zwarte specht

zwarte specht

Een tijdje geleden liep ik in de bossen van Stiphout. Mijn camera had ik bewust niet meegenomen. Het ging immers om het wandelingetje en het gesprek dat ik ging voeren met mijn medewandelaar. Dat is het lot tarten. En jawel hoor, amper de bossen ingelopen en we horen en zien een zwarte specht. Frappant is dat er in de nabijheid nog meer wandelaars waren en dat de specht zich niet liet verstoren. Zachtjes liep ik richting de zwarte specht en deze bleef keurig zitten, zelfs totdat ik er bijna onder stond. Even later vliegt de specht verder het bos in. Ik keek rond en zag een zestal spechtengaten zitten in verschillende beukenbomen. Allemaal zo groot dat ze van de zwarte specht zouden kunnen zijn want die heeft een voorliefde voor oude beukenbomen. Een van die nesten lijkt redelijk vers te zijn, de andere openingen zijn namelijk al donker gekleurd bij de opening omdat ze al jaren oud zijn.

Hoe kom je dan aan bovenstaande foto als je geen camera bij had? Zo gauw het zaterdag was ben ik 's morgensvroeg naar dezelfde plek toegegaan en heb daar een tijdje gepost voor de zwarte specht. Dat wilde na uren wachten niet echt vlotten en toen begonnen twee boomklevers me af te leiden. Ook een interessant onderwerp. Daar was ik een tijd mee bezig (nog steeds bij het zwarte spechtennest) toen de zwarte specht ineens opdook. Meteen anticiperen en omzichtig richting specht manouvreren. Hopende dat de specht ook nu niet echt schuw zou zijn. Dat lukte en snel vanaf statief schuin omhoog enkele foto's maken totdat de specht het voor gezien hield.

Het verhaal komt nu terug op de boomklevers. Die bleken interesse te hebben in hetzelfde nest en begonnen de binnenkant dicht te metselen voor hun eigen nestje. 
 boomklever

Van wie de nest nu echt is geworden weet ik niet. Dat zal ik binnenkort eens gaan bezichtigen.

7 opmerkingen:

  1. Prachtig Jowan alle twee de foto`s !
    Dat je meer ziet zonder camera wist ik al en naar dit holletje kun je op de fiets als je wil super !
    Hoop dat je hem nog ziet ook al is de Boomklever mijn favoriete vogeltje de Zwarte specht schijnt toch moeilijk te zijn en veel tijd te kosten succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt helemaal super deze twee foto's. Op die zwarte specht ben ik ook meer dan jaloers. Hele mooie foto's Jowan.

    Groetjes, Helma

    OT Alleen de lepelaars en Witte kwikstaart zijn met de converter ertussen vastgelegd, de rest gewoon met de 150-500. De fazanten zijn best mooie foto's (in de vergroting helemaal)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jowan,
    Super dat je de zwarte specht hebt gezien en hebt kunnen fotograferen.
    Ik heb ook gezien hoe boomklevers een spechtennest in beslag namen en dicht gingen metselen. Maar uiteindelijk waren het toch de spechten die er gingen nestelen.
    leuk om te volgen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mazzel zeg, dat je de zwarte specht weer zag, en je hebt een geweldige foto van weten te maken!
    Wat grappig dat de boomklevers het nest proberen in te pikken.
    Gonnie had vorig jaar inderdaad ook zo'n leuk beeldverhaal.
    Ik kan me zo voorstellen dat je hier binnenkort nog wel een kijkje neemt om te zien hoe het afloopt.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohh een zwarte specht zien als je geen camera bij je hebt....
    Gelukkig wassie er later weer zodat je deze mooie vogel toch nog op de foto kan zetten.
    Leuk die boomklever die he spechtennest kraakt. Ik zag dit afgelopen week in Limburg ook, een boomklever die een (oud) spechtennest aan het rondmetselen was, ze schijnen dat vaak te doen, spechtennesten inpikken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jowan,

    Wat een heerlijke waarneming zeg. Zelf nog nooit gezien laat staan zo'n fraaie foto van genomen. En ook speciaal dat dichtmetselen door de boomklever. Fraai!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen