donderdag 1 maart 2012

Groote Peel zonder zon

Zonsopkomst?    (13mm F16 1.3 sec)

Afgelopen weekend leek het erop dat er 'smorgens een mooi zonnetje zou opkomen. Dat gedurende de dag er meer bewolking zou komen werd er wel voorspeld. Tja, dat zijn meteen de risico's van fotografie, namelijk de weersvoorspellingen. We noemen ze voorspellingen terwijl de weermannetjes en -vrouwtjes het prognoses noemen. Een subtiel verschil in omschrijving waarmee de weermannetjes aangeven dat ze het ook wel eens mis hebben. Zo ook afgelopen weekend. Het is maar hoe je het bekijkt. In de loop van de dag zou er meer bewolking komen. Kennelijk was de loop van de dag al veel eerder begonnen dan ik kon vermoeden.

Wanneer je dan toch in het veld bent probeer je er wel nog het beste van te maken. Het water had een lichte rimpeling die ik er graag uit wilde halen. Zonder grijsfilters is dat een mooie uitdaging. De middelen die me ter beschikking stonden waren iso en aperture. 
Ik stelde de Nikon D90 in op de allerlaagste isowaarde die maar mogelijk is; L1.0 , wat drie stapjes onder de basis-isowaarde 200 is. In totaal verwacht ik daar een hele stop mee te hebben gewonnen. Want daardoor moet de sluitertijd omhoog om het geheel goed te belichten.
Toen kwam aperture aan de beurt. Door een klein maar acceptabele aperture van F16 te gebruiken was er in het ochtendlicht ook een langere belichting nodig. De twee aanpassingen samen zorgden er voor dat het gerimpelde water op de foto strak werd.

Groote Peel   (12mm F16 1.3 sec)

Op het gebied van foto ontwikkeling of nabewerking op de computer kunnen er vele keuzes gemaakt worden. Met bijna identieke foto's heb ik in de tweede foto qua kleur toch een iets andere sfeer neergezet. De verandering in camerastandpunt en een standaard uitsnede dragen daar ook toe bij. Ik ben benieuwd welke foto jou het meeste aanspreekt en waarom.

10 opmerkingen:

  1. Oei, moet ik hier de spits afbijten?
    Wat een moeilijke vraag Jowan.
    Eerder op de avond bekeek ik deze beelden en ging toen voor de tweede vanwege de mooie diepblauwe kleur en ik meende er meer diepte in te zien.
    Nu ik de beelden voor de tweede keer bekijk scoort de eerste eigenlijk net zo hoog als de tweede.
    Kortom, ik vind ze allebei mooi, en knap gespeeld met je instellingen, misschien ook nog even je sluitertijd vermelden?
    Groet
    Loe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bovenstefoto heeft mijn voorkeur. Door de uitsnede krijg ik meer gevoel van overzicht en ook de kleuren en reflecties komen beter tot hun recht. Het enige dat ontbreekt is een vlucht ganzen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk moeilijk , eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken !
    Als je nou de zelfde uitsnede compo gebruikt had dan was het makkelijker maar aangezien dat het voor jou ook een uitdaging was (die goed gelukt is) ga ik hem ook maar aan .
    Foto een is wat kleur super maar de pol gras is een beetje kort afgesneden dat is bij de onderste mooier ook al was een pol genoeg geweest misschien.
    Breng ze maar mee naar de club die weten het wel !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, ik ging eigenlijk meteen voor de eerste vanwege het licht en de kleur. Maar daarna keek ik naar de compositie en toen vond ik de rechter graspol van de tweede beter. Maar de ruimte links van de pollen is bij de eerste groter en dat vind ik ook weer mooier.
    Dus de eerste en jammer dat de pol zo aangesneden is.
    Maar prachtige beelden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga toch voor de tweede foto, prachtige sfeertekening. En goed je blog gevonden te hebben, ik zal deze meteen aan mijn favourites toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige zonsopkomst, ik ga echt voor foto 1. zo mooi, met ook die paarsroze tinten erin. Een plaatje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jowan,

    Fraaie verstilting met een mooie blauwe kleur.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jowan, dat heb je mooi gedaan met dat gladde water. Qua uitsnede ga ik toch voor de 2e omdat daar meer diepte inzit omdat de pol er helemaal op staat. Maar qua kleur heb ik zeker een zwak voor de meer paarsere tonen.groetjes en een fijn weekend.Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jowan,

    Ik kan niet kiezen hoor tussen deze twee erg fraaie foto's. Hoeft ook niet, toch?

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen