woensdag 28 maart 2012

Bosanemoon

Bosanemoon

Afgelopen zondag met de fotoclub naar de ruweeuwsels geweest. Het aantal bosanemonen dat zich laat zien begint snel te groeien. Helaas dat door het koude mistige weer de bosanemonen besloten hun bloempje dicht te houden. Maar daardoor was bij sommige bloempjes wel heel mooi de paarse kleur te zien die anders aan de onderkant van het bloempje zit. Die kleur verdwijnt als de anemonen al wat langer boven de grond zijn. Maar voor zolang het duurt kan je er van genieten. Positieve effect van de ochtendkou zijn de kleine dauwdruppeltjes. Voor bovenstaande foto heb ik bewust gekozen om alleen daar scherp op te stellen en voor de rest een dromerige sfeer te creeren.

Bosanemoon

Ook bij deze anemoon ligt het focuspunt op de dauwdruppels. Binnenkort ga ik terug om de bloemen te fotograferen als ze openstaan. Dan zullen de pinksterbloemen ook wel bloeien.

  
The making of ...

En zo worden bovenstaande foto's gemaakt. Uit de hand met ondersteuning van de rijstzak. Diafragma was f4.8 (nr 1) en f4.5 (nr 2 ) - diafragma voorkeuze. Sluitertijden 1/100 en 1/250 sec. Plus handmatig scherpstellen. Met dank aan Arjan voor de "the making of" foto.

11 opmerkingen:

  1. Jowan,

    Fraai gedaan.
    Nr 2 heeft mijn voorkeur!
    Bij de eerste komt het er niet goed uit vind ik.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Jowan , nummer twee heeft ook mijn voorkeur die laat meer zien dat het een annemoon is , de eerste kan van alles zijn maar er zullen zeker mensen zijn die voor de andere kiezen het is gewoon smaak !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't wordt saai, want ook hier voorkeur voor de tweede.
    Niettemin heb ik ook de eerste met grote aandacht bekeken, het softe vind ik wel mooi, het lukt mij alleen nog niet om dit zelf voor elkaar te krijgen, dus ik probeer hier het kunstje af te kijken ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar weer dat smaak erg persoonlijk is. Voor mezelf is nr 1 favoriet. Maar het hoeft ook niet duidelijk te zijn in de foto dat het een bosanemoon betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foto 2 vind ik inderdaad ook de mooiste. Het scherpstelpunt vind ik daarop ook mooier uitkomen. Toch knap genomen als ik zie hoe je er bij ligt. ;-)


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind nummer 1 het mooiste.
    Ik ben intussen ook on air.
    Groeten, Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had de foto's al bij de fotoclub gezien, maar ik vind ze erg mooi Jowan en de sfeer spreekt me erg aan.

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fotogeniek zijn ze he! Ik heb me er ook mee vermaakt de laatste dagen. Helaas wil de zon niet meer schijnen...je hebt er mooie beelden aan overgehouden

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn voorkeur heeft de 2e foto. Ik val in herhaling bij boven :) De bovenste vind ik de compositie wat minder makkelijk en spannend.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn voorkeur heeft de 2e foto. Ik val in herhaling bij boven :) De bovenste vind ik de compositie wat minder makkelijk en spannend.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg mooi om jou eens gefotografeerd te zien! Op je knieën voor een bloem, in een positie zoals die in sommige religies wordt gebruikt voor de aanbidding van het allerhoogste (zonder hiermee te gekscheren, vanuit een oprecht respect dus), zo lig je hier voor dat wat ik zelf ook als het grootste geschenk ervaar waarin we allemaal leven en waar zo weinig van gezien wordt. Jij ziet het. En daar ben ik weer heel blij mee! Groeten uit Noorwegen! Het sneeuwt hier nog steeds iedere dag, na een paar warme maart-dagen. De vooruitzichten zijn niet goed: ook mei blijft koud: rondom nul overdag, min vijf tot tien 's nachts. Geniet maar van het groen.
    :)
    Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen