zondag 11 maart 2012

Blauw is in de mode

Heikikker

Op dit moment is er weer volop blauw te zien in de poeltjes waar de heikikker zich ophoudt. Met 11 maart zijn ze er dit jaar wel erg vroeg bij. Meestal kan je de heikikkers vanaf half maart pas in de voortplantingsgebieden in hun blauwe tenue tegenkomen. Overigens zijn alleen de mannetjes in het blauw gestoken. De koorperiode van deze fraaie amfibieen is slechts een week. De blauwe voortplantingskleur maakt dan snel weer plaats voor een meer gecamoufleerde bruinachtige versie.
Vanmorgen vroeg hoorde ik hun bubbelende geluid al af en toe, maar kon geen kikkertje ontdekken. Pas toen het later in de ochtend echt warm werd kwamen ze massaal naar boven. In een klein poeltje van slechts 1 bij 4 meter kon ik er zo al 30 tellen. Er moeten er honderden in het gehele gebied hebben gezeten. Fotograferen laten ze zich niet zo snel. Bij beweging schieten alle kikkertjes onder water om daar voorlopig niet meer naar boven te komen. Toen ik eindelijk een geschikte plek had ontdekt zat er voor mij niet meer op dan door het drassige pollenlandschap langzaam naar de heikikkers te tijgeren. Dat lukte gelukkig. Een nat pak hield ik er aan over, maar ik was tevreden dat ik dit jaar de heikikker tenminste vanuit een lager standpunt kon fotograferen. Een tweetal kikkertjes zaten zo dichtbij dat ik daar helaas niet op kon scherpstellen.
Overal in het water waren al eitjes van kikkers te vinden. Gezien de aantallen heikikkers vermoed ik dat het gros van de eitjes ook van hen afkomstig was.
Voor het vinden van de larven van de heikikker is normaal de maand mei het meest geschikt. Nu de kikkers extra vroeg hun eitjes hebben afgezet zullen de larven ook eerder verschijnen.

9 opmerkingen:

  1. 't is maar een kortdurende modegril, maar wel een hele mooie, het blauw staat ze goed!
    Zo vroeg had ik dit blauw nog niet verwacht, maar je was er gelukkig op tijd bij, top!
    gr Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw dat lijkt me super om te zien. En ik vind je foto erg mooi gelukt. Met die zachte kleuren in de achtergrond en zo mooi laag op het ater. Prachtig.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gefotografeerd Jowan, wij gaan eind deze week weer een poging doen bij Zeegse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gave platen Jowan. En heel vroeg dit jaar. Ik heb het afgelopen weekend in het Haaksbergerveen nog geen kikker gezien of gehoord. Wie weet komend weekend meer geluk.

    Groet Jan Dolfing
    www.hollandphotography.eu

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jowan,
    Jou is het al gelukt. Heel speciaal toch die blauwe kikkers.
    Mooi licht had je. Ik wil het overmorgen ook gaan proberen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo, die zijn er zeker vroeg bij, ik dacht dat dit pas eind maart zou beginnen. Prachtig deze blauwe kikkers. Dit staat voor mij nog op mijn wensenlijstje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen