vrijdag 10 februari 2012

AWD2 - Bokkepootjes

bokkepootjes

Halverwege de dag in de Amsterdamse Waterleidingduinen zagen we in een ooghoek een watersnip in een modderig gedeelte fourageren. Oh nee, het is een bokje werd direkt duidelijk. Voor mij heel bijzonder want ik had er nog nooit een gezien. En meteen ook zo mooi in beeld. Helaas vloog het bokje al snel weg. Toen we besloten hadden om dan maar te gaan lunchen werd het bokje opnieuw gespot op dezelfde plek. Lunch kan wel even wachten....en wachten.

Bokje fourageert

Op precies dezelfde plek was het bokje neergestreken. Vlug werden een paar foto's met camera op statief genomen. Maar eigenlijk had ik graag een foto van een bokje met een laag standpunt. Dus sloop ik naar rechts toe waar er een mogelijkheid was om laag bij de grond te fotograferen. Dat was dan wel wat verder van het bokje af. De moeilijkheidsgraad werd verhoogd doordat ik het statief had achtergelaten en nu stabiel uit de hand moest fotograferen. Wel met de camera op de grond rustend.

Bokje komt dichterbij

Mijn geluk was dat het bokje langzaam maar zeker mijn kant op fourageerde. Op de camera zat een 300mm F4 met 1.4 teleconverter. Op bovenstaande foto was het bokje al heel dichtbij gekomen. En de foto is helemaal niet gecropt. Even later werd het nog spannender.

Bokje dichterbij en dichterbij

Het bokje kwam zo dichtbij dat ik moeite had om de hele vogel binnen het kader te houden van de zoeker. Want het was wel een beweeglijk bokje dat steeds met zijn snavel in de modder zat te wroeten.

crop van bok

Bovenstaande foto is nu wel een crop van de foto die daar weer boven staat. Wat een geweldige waarneming. Mijn allereerste bokje en dan nog wel op deze manier vastgelegd. Mijn dag kon absoluut niet meer stuk. En toen wist ik niet dat er nog houtsnippers zouden volgen.

12 opmerkingen:

  1. een bok geschoten, altijd mooi maar deze geeft zich helemaal.
    gefeliciteerd
    cor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig haar scherp en tijdens je eerste waarneming bofkont !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marcel van de kerkhof10 februari 2012 om 09:23

    Ziet er heel goed uit Jowan!!
    Dat heb je mooi aangepakt, ze zijn echt super scherp en mooi belicht.
    Geloof goed dat je dag niet meer stuk kon

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet wel een erg goede gids gehad hebben, een bokje van zo dichtbij, dat gebeurt je niet vaak.
    En dan heb ik het nog niet eens over die 28 houtsnippen op de lange terugweg.
    Denk dat je de titel van dit berichtje al in je hoofd had toen je de eerste foto maakte, werkelijk héél treffend!
    Ik geniet na!!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jowan,

    Nog bedankt dat je mij erop wees dat ik ook een bokje had geschoten. Ik kende het verschil tussen watersnip en bokje nog niet goed genoeg.

    Prachtige opnamen!

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jowan,

    Prachtige ervaring en dito foto's. Wat een speciaal vogeltje is dit toch.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie hebben echt een pracht dag gehad, zo veel mooie foto momenten, en zo dichtbij kruipend, je zal wel genoten hebben van het foto moment. Ze zijn prachtig om te zien..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, dat bokje zo dichtij. Prachtig. Jullie moeten echt een superdag gehad hebben.
    Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen van dit dagje AWD.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jowan,

    Leuk vogeltje, moeilijk fotograferen.
    Ik heb hem niet.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kom even langs op je blog, mooi dat bokje, en dan ook nog van zo dichtbij! Ik ben gisteren ook in de AWD geweest, echt een topdag gehad!
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Arghhh, jaloers!
    Prachtige opnamen, van alweer (net als de houtsnip) zo'n normaal gesproken erg schuwe vogel. En de haarscherpe crop bewijst wel dat je prima in staat bent om dit uit de hand te nemen.

    Jammer genoeg waren de vogels op maandag in de AWD een stuk minder zichtbaar en de gids blijkbaar wat minder in vorm... ;-)
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi van dichtbij kunnen vastleggen dit bokje. Je ziet in de crop duidelijk de modder aan zijn snavel zitten.
    Zo veel snippen ongelooflijk. Een heerlijk dagje AWD.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen