woensdag 8 februari 2012

AWD 1 - Houtsnippers


Na heel veel over de amsterdamse waterleidingduinen gehoord te hebben trokken Michel (Kiekis) en ik naar een voor ons onbekend gebied toe. Gelukkig hadden we Loes van Oefening baart kunst? De uitdaging..... bereid gevonden om ons te gidsen. De titel van dit blog doet vermoeden dat er nog meer AWD blogjes volgen.....en dat klopt. Maar ik wil beginnen met het einde. Na een super eerste helft in de AWD begonnen we aan een wandeling door een vogelluw gedeelte. We hadden al zoveel gezien en gefotografeerd dat het ook best wel even rustiger aan mocht (maar niet heus). Ik opperde dat we eigenlijk alleen nog maar een kers nodig hadden voor op de slagroom, een toetje om de dag mee af te sluiten.
Niemand kon beseffen wat ons nog te wachten stond. We liepen al een tijdje zonder vogels totdat ineens een houtsnip opvloog. Een hele mooie waarneming. Een paar passen verder vloog er weer een op. En zo vlogen er in korte tijd wel zeker 10 houtsnippen op telkens als we er bijna bij in de buurt waren. "Nu hebben we zeker wel 10 houtsnippen gezien" werden we het eens.


Dat was nog niet alles. Er bleven houtsnippen opvliegen terwijl we doorwandelden. En het waren zeker niet dezelfden want we hielden nauwlettend in de gaten waar ze landden. Natuurlijk om er een foto van te kunnen maken. Dat wilde maar niet vlotten. Totdat we bij Houtsnip nummer 20 aankwamen. Die spotte Michel vanaf het pad en deze bleef keurig zitten op een meter of 8 afstand. Behoedzaam slopen Loes en ik naar de houtsnip toe. Hij bewoog niet en bleef keurig zitten. De takken kraakten onder onze voeten maar dat deerde hem niet. Op het laatst was ik zo dicht bij de houtsnip geslopen dat ik bijna de neiging had om de grasjes voor zijn ogen weg te buigen. Zo dicht lag de houtsnip voor de lens. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan. De houtsnip is gewoon blijven zitten en we hebben vele foto's gemaakt met de houtsnip achter het gras. Heeft wel iets geheimzinnigs op deze manier.


De oplettende lezer heeft al opgemerkt dat Michel niet naar de houtsnip toeging. Die had vandaag een zwarte dag in zijn fotografie bestaan. Met 2 bodies ging hij 'sochtends op pad. De ene body met telelens liet hij achter in zijn auto bij het overstappen. En van de andere body waren alle 3 de accus defect. Hoeveel pech kan iemand op een dag verdragen. Hij bleef er redelijk kalm onder maar diep van binnen zullen wel stormen gewoed hebben.

Loes wil ik bij deze nogmaals hartelijk bedanken voor het regelen van al die soorten die we voor de lens hebben gekregen. Die zal ik binnenkort in een volgend blog tevoorschijn toveren.

Op het einde van de dag hadden we een totaal van 28 houtsnippen gezien...........ja je leest het goed. 28 stuks. Niet normaal. En slechts eentje liet zich fotograferen.

12 opmerkingen:

  1. marcel van de kerkhof8 februari 2012 om 12:49

    Geweldig om zoiets mee te maken Jowan.
    Jullie zullen geweldig genoten hebben !
    Michel misschien iets minder, maar om dit allemaal te zien is ook al geweldig.
    Ben benieuwd naar de andere foto's

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jowan,

    Mazzelaars! Wat een weelde. En wat een pech voor Michel. Ik was laatst halverwege een wandeling en kwam erachter dat ik het geheugenkaartje in de PC had laten zitten; word je ook niet vrolijk van maar dit is nog wel een graadje erger. Benieuwd naar de volgende berichten!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, zou Michel nog wel naar deze Houtsnippers willen kijken??
    Toch zagen we deze snip dank zij hem , dus dank en hulde!

    Wat een verrassende uitsnede heb je gemaakt, zo met dat glurende oogje achter de grassprietjes.
    Of is het geen uitsnede en zat/lag je met je vaste brandpunt gewoon te dichtbij ?!?!
    Hoe dan ook, een originele klasse-plaat.
    En hoe jij daar lag... daar heb ík nog een leuk plaatje van!
    Ik heb nog niet alles helemaal uitgezocht, maar ik stuur hem nog wel.
    We hadden een heerlijke dag, en ik heb graag voor gids gespeeld!

    Groet
    De Gids

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Jowan,

    Oei, dat heb je fraai opgelost.
    knap scherpgestelt, want dat valt niet mee in deze situatie.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo deze staat er al super op en denk niet dat je gecropt hebt aangezien die kans die je had om steeds dichter bij te komen,mooi gedaan Jowan en zo kunnen ze mooi zien waarom mijn AWD dag een zwarte was !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jowan, wát een prachtige verhalen rondom je foto's. Ik geniet enorm van de manier waarop je ook al schrijvende zoveel "fotografeert", vastlegt met wóórden, dat via dat gegeven er een ware film ontstaat, in mijn voorstellingsvermogen. Jammer van die reeën, jammer van al die houtsnippen die maar niet gefotografeerd konden worden behalve die éne dan, en jammer voor je vriend die zijn accu's vergat, ik vond het fantastisch met je mee te kijken en te kruipen, en heb niet genoeg woorden in mijn vocabulaire om je foto's ook nog te bestuiten zoals ik ze ervaar. Die met de knotwilgen voor een prachtig gekleurde avondhemel vind ik de mooiste. Knotwilgen zijn mijn lievelingsbomen omdat ze niet kapot te krijgen zijn. Ze groeien tegen heug en meug in, soms alleen met nog een bast vanwege blikseminslag, maar ieder voorjaar weer schiet de wilg uit. Hij is me op het lijf geschreven.

    Bravo!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAt een mooie waarneming, houtsnippen, en nog wel 28 stuks. dan heb ik zaterdag toch niet goed opgelet in de AWD.
    Ben benieuwd naar de vervolgseries, deze foto's zijn in ieder geval al prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zo veel, begint Loes ook vogel taal te spreken..;-) Loes heeft jullie mooie plekjes laten zien en wat een geluk hebben jullie de hele dag gehad, Prachtig hoe je dit op de foto heb gekregen. We zullen vast nog meer moois zien..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He Johan, dat was wel mooi 28 stuks niet normaal. Gaaf hoor. Ik kan me voorstellen dat jullie genoten hebben. Ik ben maar een keer in het gebied geweest en ik vind het erg mooi en groot. Je had in ieder geval veel geluk. Mooi. Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O er is een stukje tussenuit zie ik. Mooie foto's zijn het geworden vooral die close up natuurlijk met dat mooie glimmertje in het oog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jowan,

    Liever één op de foto....
    De laatste is prachtig!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jowan,

    Wat een mazzel zeg, om zoveel houtsnippen te zien en er dan ook nog één tegen te komen met model-aspiraties!

    Voor mij is de eerste foto de topper!
    Prachtig scherp op het oog, waar ook nog wat licht in valt. En de takjes en sprietjes, die je normaal zou vervloeken, werken nu juist heel erg goed. Het benadrukt erg mooi het schuwe karakter van deze vogel!

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen