maandag 2 januari 2012

Horrorwinter


Afgelopen zomer werd er door allerlei weerkundigen een horrorwinter voorspeld. En inderdaad, de horrorwinter is inmiddels gearriveerd. Regenbui na regenbui plenst over Nederland. Waar blijven die fraaie nachten met vorst? Fotografisch vind ik regen een erg onaantrekkelijk weertype om er opuit te gaan. Het lukt nog wel om mezelf goed te kleden maar voor de camera heb ik geen bescherming. Provisorisch is het nog wel mogelijk om iets in elkaar te flansen voor de camera. Momenteel kan ik nog niet inschatten in hoeverre een Nikon D90 een regenbui toelaat voordat hij de geest geeft. Dat risico durf ik (nog?) niet aan.

Op gebied van macrofotografie zijn onderwerpen nooit ver weg. Dus toen de druppels even ophielden met vallen ben ik in eigen tuin op zoek gegaan naar geschikte onderwerpen. Paddenstoelen hebben altijd een aparte aantrekkingskracht op mij en opnieuw bleef ik staan bij enkele kleine paddenstoeltjes die uit het mos groeien dat weer op onze notenboom groeit. De bovenste paddenstoel is een paar centimeter groot, terwijl het witte exemplaar hieronder slechts een paar milimeter telt. Waar de macrolens volstond voor de bovenste foto heb ik de twee grootste tussenringen gebruikt om de foto hieronder te maken. Op deze manier kan ik met de macrolens nog dichter op het onderwerp komen. De grijze dag heb ik opgelicht door mijn flitser vanaf de zijkant uit de hand op de paddenstoelen te richten. Camera stond natuurlijk op statief en de spiegelvoorontspanning was ingeschakeld. Zo heb ik toch nog enkele foto's in deze horrorwintervakantie kunnen maken.

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad je wilt toch iets als je verslaafd bent aan de camera,bedoel fotografie en het weer laat het afweten,mooi gevonden Jowan .
    De eerste foto heeft mijn voorkeur daar komt de paddenstoel mooi terug op de achtergrond !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is inderdaad maar mijn mening meer een horrorwinter dan die voorspelde met sneeuw en kou.
    Maar ook jij benut de schaarse droge momenten goed. Prachtige macro's. Wat is dat mos toch lekker fris groen.
    Ik kom hier via Kiekis en kom zeker nog vaker langs.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De seizoenen lopen door elkaar heen. De lente leek zomer, de zomer was herfst, de herfst weer zomer en nu in de winter lijkt het herfst. Ik had 2 weken vrij en wilde zo graag op pad om te fotograferen, maar het is er nog niet van gekomen. Behalve dan vogels in de eigen tuin. Met macro kun je nog al snel uit de voeten, dat blijkt wel uit je foto's. Leuk die eerste met herhaling.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het voorjaar hadden we de zomer, in de zomer was het herfst en in de herfst was het voorjaar!!! Alles liep door elkaar en ook nu is het weer in de war. Hier al een eend met pulletjes, en mijn roos en prunus die normaal in de maart beginnen staan al in bloei!

    Grappig die hele kleine paddenstoeltjes. Mooi vastgelegd.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen