zondag 15 januari 2012

Hahnel - Pro Remote Control


Voor speciale doeleinden heb ik al een hele tijd geleden een draadloze afstandsbediening aangeschaft. Dit is vooral handig wanneer ik vogels wil fotograferen die, door omstandigheden, moeilijk benaderbaar zijn. Het kan voorkomen dat een schuiltent of camouflage niet mogelijk is op een bepaalde plek. Wanneer je zeker weet dat een vogel steeds terugkeert naar een bepaald plekje kan de draadloze afstandbediening ingezet worden. Afgelopen jaar op Lesbos was de eerste keer dat een bijzondere vogel op deze manier gefotografeerd kon worden. We hadden het nest van een kortsnavelboomkruiper ontdekt. Het schuwe vogeltje accepteerde dat er een statief in het bos stond zolang er maar geen fotograaf in de buurt was. En toen ontdekte ik dat de afstandsbediening defect was geraakt. Zeg maar dag tegen de kortsnavelboomkruiper en ik baaaalde als een stekker.

Een hele tijd heb ik met een defecte afstandsbediening gezeten totdat ik me bedacht dat de fabrikant wellicht nog garantie gaf. Tegenwoordig geldt vaak 2 jaar garantie. Dus nam ik contact op met Hahnel in Ierland en mocht ik de remote opsturen ter reparatie. De reparatie is niet gelukt maar in plaats daarvan kreeg ik heel snel de nieuwste versie van de de remote control teruggestuurd. Complimenten aan Hahnel voor deze geweldige service mag ik wel zeggen.

Op enkele mezen heb ik vandaag de remote uitgeprobeerd en het werkte als een trein. Jammer dat je op afstand de resultaten niet kan bekijken. Nog even wachten totdat de wifi SD-kaartjes betaalbaar worden en je de resultaten op afstand, met behulp van een laptop, direct kan volgen. Als reactie op het commentaar van Michel kan ik erbij vermelden dat de camera al scherpgesteld stond op een stokje dat daarvoor op de plek van de koolmees was geplaatst. Scherpstellen stond dus op manual zodat de camera niet meer van slag zou raken. Belichting was met behulp van Aperture voorkeur en iso400. De gele achtergrond in de foto is gewoon afkomstig van een weiland waar de late middagzon fraai op scheen.

5 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit Jowan maar gebruik je dan de manuel ?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je hebt er een pracht foto van weten te maken, mooie achtergrond kleur en mooi van compositie. En dat allemaal met een nieuwe afstandsbediening. Hebben ze heel netjes voor je opgelost.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede service van Hahnel!
    Leuk idee zo met de afstandsbediening en een prachtig resultaat, hier gaan we vast meer van zien
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, superscherp en gewoon en heel mooie foto.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto met vooral ook een prachtige achtergrond (het geel past mooi bij het geel van de koolmees).
    Je had duidelijk een goede locatie uitgezocht en je camera goed opgesteld.
    Ben benieuwd naar je volgende foto's op deze wijze!
    gr. Wouter

    BeantwoordenVerwijderen