zaterdag 12 november 2011

Kraanvogel - grus grus



Vandaag ben ik op goed geluk naar het Peelgebied geweest om eens te kijken of er nog kraanvogels aanwezig zijn. Voor zonsopgang het peelgebied doorkruist in de hoop er kraanvogels tegen te komen. Ik had wel verwacht dat ze bij zonsopkomst vanuit hun slaapplekken zouden opstijgen, dat deden ze immers ook bij Diepholz (Dld) en Lac du Der (F) waar ik in het verleden kraanvogels heb opgezocht. Het was al negen uur geweest en de hoop reeds vervlogen toen plotseling een luid kruuu kruuu in de verte klonk. KRANEN...mijn oren waren direct gespitst. De eerste series kraanvogels zag ik allemaal dezelfde route volgen. Omdat ik met de auto was keerde ik snel de wagen en reed naar een bebost gebied waar een deel van de kraanvogels overheen vloog. Tussen de bomen vond ik een open stuk vanwaar ik onopgemerkt de kraanvogels pal over me heen zag vliegen. Magnifieke waarneming. En continue het geluid van kraanvogels in de lucht, met grote afstand mijn favoriete vogelgeluid. Een bevriende vogelaar verderop had de aantallen kraanvogels geteld en kwam tot het hele mooie aantal van 390 kraanvogels. Wow wat een mooi begin van de dag!
En dit alles werd opgesiert met 4 kleine zwanen en de twee blauwe kiekendieven (man en vrouw) die ook in het gebied rondvlogen.


kleine zwanen


Today I went to an area called "De Peel". It is a good time to search for common cranes that might stay in the area before the fly further south. At night the cranes sleep in the marshes. So I went to a spot near the marshes and hoped to spot cranes flying out of the marshes at daybreak. Nothing happened at daybreak.....
So there was a possibility that there were no cranes in the area last night. But a birder I know was in the same area and told me that they could leave the area much later. Already past nine I heard a very familiar sound. The trumpetting of common cranes!! - kruuu kruuu. They immediately got my attention and I saw some cranes flying in the distance. I turned my car and drove to a wooded area where a lot of the cranes flew over. I managed to find a kind of open spot between the trees and started photographing the cranes that came into my reach. What a feeling. They past by so close because they couldn't notice me below between the trees. A total of 390 common cranes flew out of the marshes that short period of time. You can imagine how lucky I felt.

1 opmerking:

  1. Jeetje, wat een goede keuze die open plek in het bos, ik denk dat ik het bos juist vermijd zou hebben. Moeten spannende uurtjes geweest zijn, geweldig dat je ze gevonden hebt, én gefotografeerd, prachtig, zo in de vlucht, top!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen