zondag 23 oktober 2011

Stippelberg


Geinspireerd door allerlei herfstfoto's op diverse blogs ben ik er vandaag met het fraaie weer ook eens de bossen in getrokken om paddenstoelen te fotograferen. Het was wel de bedoeling om standaard registratiefoto's te overstijgen. Het was mijn bedoeling om vooral de sfeer van de herfst vast te leggen. "Toevallig" staan daar dan paddenstoelen op. Af en toe heb je dan geluk dat er een insekt boven op een paddenstoel zit om de foto iets extra's te geven.


De rodekoolzwam is vaak onder beukenbomen te vinden. Zo heb ik deze twee ook gevonden.


Na een discussie op internet te hebben gevolgd over witbalans op de camera ben ik vandaag begonnen om met een vaste waarde te werken voor alle foto's. Dit vergemakkelijkt het nabewerken. Zo is het mogelijk om achteraf de witbalans van een hele serie RAW foto's in een keer te corrigeren. Bij gebruik van automatische witbalans kan er een verschil optreden per foto. Dan is het noodzakelijk om elke foto apart te bewerken qua witbalans. Dat heb ik bij deze foto's alsnog gedaan, maar de mogelijkheid was er in ieder geval om in ACR (adobe camera raw) deze serie foto's met dezelfde settings te bewerken. Het is beter om de keuze te hebben dan die vooraf om zeep te helpen.


Tja, van deze paddenstoelen stonden er nogal wat. Dus ging ik maar weer op mijn knieen zitten of op de buik liggen om te fotograferen. Camera op de rijstzak. Ook veel gebruik gemaakt van live view om scherp te stellen. Jammer dat de D90 geen angled LCD scherm heeft. Een ander nadeel is dat de batterij zo snel leegraakt, bij veelvuldig gebruik van live view.


Terug naar de auto scheen de zon door het bladerdek.

2 opmerkingen:

  1. Jowan Geweldige Rode Koolzwam prachtig van kleur,sfeer, compo en lekker soft !
    Die met het insect had je misschien alleen moeten nemen de andere eisen teveel aandacht, ik denk maar mee en mooi mooi mooi daar heb je ook niet alles aan toch ?
    Druk je wel even de Rode Kool af voor de volgende meeting ?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzondere keuze om bij een herfstserie te kiezen voor deze hele zachte tinten, maar ik vind ze heel erg mooi!
    Automatische witbalans gebruik ik nooit, meestal bewolkt, en als dat niet goed uitpakt is er gelukkig Lightroom om bij stellen. Het leuke daarvan is dat je tijdens het bewerken heel goed leert om een volgende keer de juiste witbalans in te schatten.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen