vrijdag 7 oktober 2011

Kwaak


Een tijdje geleden heb ik op verschillende plekken kleine bruine kikkertjes (Rana temporaria) gefotografeerd. Ze werden pas ontdekt toen ze voor mijn voeten wegsprongen. De bruine kikker is variabel van kleur (bruin, roodbruin, geelbruin, grijsbruin, etc.) en heeft een patroon van donkere vlekken en een lichte gemarmerde buik. Deze soort kan tot 11 cm groot worden.

De bruine kikker komt voor in tal van watertypen, mits deze zonbeschenen, ondiepe oeverzones bevatten. Op www.ravon.nl staat nog meer informatie over deze kikkersoort



Deze kwam ik tegen tijdens een boswandeling en zat onder een paddenstoel. Dat had een mooie foto kunnen worden als ik iets voorzichtiger te werk was gegaan. Maar het overbruggen van een greppel verliep niet zo soepel als vantevoren bedacht. De kikker was wel zo vriendelijk om slechts een meter verderop te gaan poseren op de afgevallen eikenbladeren.

2 opmerkingen:

  1. Enig vind ik al die kikkertjes, zulke leuke diertjes, en een verrukkelijk onderwerp om te fotograferen, ook al blijven ze niet onder de paddestoel zitten :-)

    Vooral de tweede foto is beeldschoon, heerlijke kleuren en prachtige compositie.

    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kikkerserie; voor mij springt de 1e foto eruit; heerlijk zacht van kleur en tint.

    Groet,
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen