dinsdag 16 augustus 2011

Croppen


Op de dag van de "fotoshoot" met de grote zilverreiger zat er ook een nijlgans op het water. Ooit was deze exoot een zeldzaamheid in Nederland. Tegenwoordig moet je echter moeite doen om er geen te zien.
Vandaag was ik weer bij dezelfde plek om te checken of er iets interessants te fotograferen viel. Eigenlijk had ik mijn hoop op een mooie zonsopkomst gezet. De zonsopgang was waarschijnlijk heel fraai maar er zat een dik pak grijze wolken in de weg om er iets van te kunnen zien. Waarschijnlijk dezelfde nijlgans was ook weer van de partij. De foto is van de vorige keer omdat toen de lichtomstandigheden toch beter waren. Of zal ik zeggen, minder beroerd. Behalve dat er vandaag geen enkele acceptabele foto is gemaakt, viel mijn krukje ook nog eens uit elkaar. En nog wat later begon het ook nog te regenen. Vandaar een foto van de vorige keer. Nijlganzen, daar heb ik niet zoveel mee, hun agressiviteit naar andere vogelsoorten heeft daar wel iets mee te maken. Toch is het best een kleurrijke soort wanneer je er goed naar kijkt.

Als je de foto zo ziet lijkt het alsof ik of heel dichtbij zat of een hele grote telelens op mijn toestel had zitten. In feite is het een behoorlijke crop van de originele foto. Hieronder laat ik de originele foto zien. Met croppen is nog best wat resultaat te halen wanneer de foto's alleen maar op een computerscherm getoond zullen worden. Bij de meeste foto's op internet is niet duidelijk in hoeverre het een crop (uitsnede) van de originele foto betreft. Bij vogelfotografie is dit eerder regel dan een uitzondering.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen