zondag 7 augustus 2011

Beet



Vanmorgen ben ik in alle vroegte naar de strabrechtse heide gegaan. Het was nog geen 6 uur toen ik mijn auto parkeerde, nog net voor de officiele zonsopgang al kon die door de bewolking niet waargenomen worden. Lopend naar het beuven viel me op dat het heel stil was op de heide en in het bos. Een paar gakkende ganzen in de verte maar dat was dan ook alles. Voorzichtig nader ik de kijkhut en open zachtjes de deur. En wat zie ik daar.. Jan zit al in de hut. En ik maar denken dat ik de eerste was. Grote zilverreigers, een lepelaar op grote afstand, aalscholvers op het eiland, witgatjes, een zwarte ruiter, een oeverloper en een bosruiter is zo ongeveer wat er wordt waargenomen. Even is er paniek als een sperwer laag over het water scheert. Het lijkt alsof de sperwer niet zo heel veel zin heeft om te jagen, want alhoewel er naar de steltjes wordt gevlogen maakt de rover weinig aanstalten om aan te vallen. Niet veel later is de rust dan ook wedergekeert. Om de spanning tijdens de "stake out" wat te verhogen besluit een grote zilverreiger om schuin voor de kijkhut te fourageren. Het lukt om de reiger met zijn vangst op de foto te zetten. Waar ik verder op hoopte gebeurde na enig wachten ook. De zwarte ruiter vliegt op en landt voor de hut. De bewolking is ernstig waardoor het nogal donker blijft. Het is bij de nabewerking dan ook noodzakelijk gebleken om flink met de levels te spelen.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om jouw blog eens te bekijken. Mooi fotomateriaal. Er is alweer het nodige te beleven voor het Beuven zie ik. Mooie foto's van die Grote Zilver met prooi.
    Gr, Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat jij het geduld hebt om in een kijkhut te zitten en te wachten, ik probeer het wel eens, maar besluit dan toch telkens dat ik veel liever lekker buiten loop.
    Tja, zulke foto's zal ik dan niet maken ;-)
    Mooie momenten hoor, je geduld werd beloond.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen