dinsdag 14 juni 2011

Fuut fuut


Denk je op buienradar te kunnen vertrouwen dan kun je van een koude kermis thuiskomen zeggen ze wel. Nou in mijn geval was het een natte kermis. nul millimeter neerslag werd er voorspeld voor 13 juni in de omgeving van zevenhoven. Dat die voospelling niet uit zou komen bleek onderweg al omdat de ruitenwissers naar iedereen zwaaiden die we tegenkwamen. Gelukkig bleef het bij wat lichte regen af en toe. De zon was achter het dikke wolkendek heeeeeeel ver te zoeken. Van de dikke jumbo's die ik steeds over de groene jonker hoorden komen kon geen enkele glimp opgevangen worden.
De 500mm F4 P lens die ik aan de ultieme test ging onderwerpen moest dus alles uit de kast halen. De meegebrachte 1.4 converter mocht al helemaal in de tas blijven.
Op een gegeven moment zat ik op een lekker plekje aan het wandelpad terwijl er enkele geoorde futen op me af kwamen gezwommen. Dat zou een mooi plaatje kunnen opleveren. Het viel niet mee om manueel scherp te stellen. Het was in feite zo moeilijk dat er uiteindelijk van de vele foto's er maar eentje gelukt is.


Stilstaande objecten zijn natuurlijk eenvoudiger. Deze kievit werkte gelukkig mee met mijn experimenten. En kijk eens hoe mooi van kleur zo'n kievit eigenlijk is.


Deze zeldzame steltkluut zat een beetje te ver weg.


Op een gegeven moment kwam ik bij een grutto uit die voor me langs bleef fourageren. Van links naar rechts en weer terug. Het leek wel een modeshow. Op het einde van de show bedankte de grutto de aanwezigen met een diepe buiging en trok verder het gebied in.
Een luid applaus van alle toeschouwers volgde.


Halverwege de middag op de terugweg nog even gestopt bij de zouweboezem. Daar probeerde een fuut zijn jong aan te leren hoe een visje verorberd moest worden. Keer op keer nam de fuut het visje in de bek en liet zien hoe deze door het keeltje naar binnen hoorde te glijden. Toen uiteindelijk de vis aan het jong werd overgegeven bleek hoe groot de vis was voor het jonkie. Na een paar pogingen gaf het jong het op en liet de dooie vis voor wat ie was. Gelukkig werd even later een nieuw maar veel kleiner exemplaar gebracht.


tot ziens!

1 opmerking:

  1. Prachtig Jowan en dat met dat mechanisch kanon, knap geschoten !!!

    BeantwoordenVerwijderen