donderdag 23 juni 2011

Edit to One

Wat betekent dat nou weer? Thom Hogan gaf op zijn site ooit eens de tip; "edit to one".
Ga er eens op uit voor een fotoshoot en hou alleen die ene foto over die er echt uitspringt boven de anderen.
Auw, dat zal pijn doen voor veel fotografen. Maar ik ben er eens goed over gaan nadenken. Vaak bewaarde ik foto's die (destijds) wel aardig waren maar ik nooit aan iemand liet zien. Alleen de favorieten werden aan de buitenwereld getoond. Waarom bewaren we dan nog zoveel foto's die we nooit gebruiken voor een of ander doel? Waarschijnlijk omdat het in het digitale tijdperk niet veel meer kost om foto's te maken. Op dit moment lukt het nog niet zo goed om helemaal naar een enkele foto toe te werken na een shoot in het veld. Dat hoeft ook niet, vind ik zelf. Zolang er maar verschillende onderwerpen opstaan. Maar intussen ben ik wel al veel drastischer aan het deleten dan voorheen. Ook oude fotosessies worden onderhanden genomen om op te schonen. Van de ongeveer 1000 foto's die ik op een enkele dag in de groene jonker heb genomen heb ik er uiteindelijk 22 overgehouden. "Edit to one" zal nog wel even duren. de weg er naar toe is in ieder geval ingezet.

1 opmerking:

  1. Een bijzonder stukje schrijf je hier, heel herkenbaar.
    Ik gooi ook steeds meer weg, maar heb nog steeds teveel over.
    Ik denk dat 'edit to one' pas lukt als je de mazzel en/of de kennis en ervaring hebt om juist die éne foto te maken
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen