maandag 9 mei 2011

Lesbos 2


De eerste nacht op Lesbos zit er op. De bedden zijn hier te kort maar gelukkig heb ik een tweepersoonsbed waarop ik diagonaal kan liggen. 's Morgens vlug de gordijnen open om te kijken wat er in de tuin te vinden valt. Recht vooruit zie ik al verschillende "kleine torenvalken" op een telefoonpaal zitten. Een stuk verder naar links kijkt een roodpootvalk alles rustig af terwijl net onder mijn raam een withalsvliegenvanger fourageert. Het geluid van de nachtegaal maakt het plaatje compleet (en dan laat ik voor het gemak nog enkele andere vogels achterwege). WOW wat een start van de dag. Lijkt me een goed plan om voor het ontbijt eens naar de zee te lopen. Daar aangekomen sluip ik behoedzaam naar een oeverloper die mijn gesluip niet erg waardeert en hem peert. Amper weggevlogen hoor ik een schelle fluit en daar komt de ijsvogel aangevlogen. Helaas vliegt die ook snel weg...... Hoezo weg? Nu zit de ijsvogel vlak mij mij op een piertje dat niet veel meer dan een halve meter boven de zeespiegel staat. De ijsvogel kijkt naar het water, op zoek naar vis. Ik vraag me af hoe de ijsvogel gaat duiken op die korte afstand van het water. Meteen krijg ik antwoord wanneer de ijsvogel een sprong in de lucht maakt en dan naar beneden duikt....BEET. Op de pier aangekomen, met zijn prooi, begint de ijsvogel het visje te verdoven door het af en toe neer te slaan. Wat een mooi schouwspel en de dag is nog maar net begonnen.


Per dag hebben we een route gepland om naar de verschillende gebieden op Lesbos te komen. Het rijden er naar toe is geen straf want de natuur onderweg is ook al erg fraai met de vele bloemen die je hier in het voorjaar aantreft. Al hebben klaprozen daar wel een groot aandeel in. Onderweg stoppen op de wegen is geen probleem want je komt hier in het westen van Lesbos amper andere auto's tegen.


De binnendoorweg van Eressos naar Sigri is landschappelijk heel fraai en zit boordevol bruinkeelortolanen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen