zondag 20 maart 2011

Smurfen in de Peel

Met het prachtigste weer van de wereld ben ik vandaag naar de Groote Peel gereden om de heidekikker te kunnen zien en misschien wel de blauwborst mee te pikken. Toevallig speelt de kleur blauw een grote rol bij deze soorten.
Op de weilanden er naar toe zit een haas in het witte landschap dat door een nachtvorstje is ontstaan.


Kwaken hoor ik wel bij de kijkhut maar zien doe ik geen enkel kikkertje. Misschien is het ook wel te koud want het heeft gevroren en er ligt ijs op de ondiepe plasjes.
Midden op het water heeft meneer kuifeend nogal interesse in mevrouw kuifeend. Nog maar net kan ze haar kop boven water houden.


Geen heidekikker? Dan maar verder lopen of ik ergens anders meer geluk heb. Opvallend zijn de grote groepen sijzen in de Peel die je overal tegenkomt. Het lijkt wel een plaag. Als ze druk doende zijn in boom is het mogelijk om ze te benaderen. Meestal zitten ze in de berkenbomen maar hier en daar ook in de dennen.



Een enkele Blauwborst kom ik tegen maar zit wel te ver in het afgesloten gebied om te kunnen fotograferen. De tjiftjaf is terug en laat dat vanuit de top van een berk horen. In de vroege uurtjes kom je bijna niemand tegen maar tegen tienen is het toch echt te druk aan het worden. Ik besluit nog even naar de heidekikker te lopen die volgens wandelaars nu toch echt zichtbaar is bij de kijkhut. Inderdaad, pal voor de hut zitten tientallen blauwe heidekikkers die helaas alleen van boven zijn te fotograferen. Maar de hoofdsmurf zet ik toch even op de foto. Over een paar dagen is de blauwe kleur weer verdwenen. Volgend jaar proberen we het nog een keer.


Op het einde van de middag ga ik ook nog even pestvogeltjes kijken omdat er 6 in mijn eigen gemeente zijn waargenomen. Prachtig in het zonnetje pikken de pestvogels aan de bessen.


Aan een prachtige vogeldag is weer een eind gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen