zaterdag 26 maart 2011

Dorpsuil


De bosuil (Strix aluco) is al lang niet meer een pure bosvogel. Al jaren hoor ik, vooral 's avonds, de bosuil in het dorp roepen. Verrassend dicht tegen de bebouwing aan staan enkele bomen waarvan de bosuil er eentje uit heeft gekozen. Als je het niet zou weten loop je er zo langs, zo goed werkt zijn schutkleur.

En toen kwam er een kleine verrassing achteraan. Tegen de avond besloot ik met de hond een wandeling te maken richting de bosuil. Gewoon FF checken of de uil er nog zat. Tot mijn verbazing zag ik een tiental personen op de weg staan bij de lokatie van de bosuil. Die stonden er niet alleen vanwege de volwassen bosuil maar zeker ook vanwege de takkeling die in de struiken zat. Een tijdje lang heb ik staan kijken naar het uiltje. Voor het nemen van een foto vond ik het toch te donker. Maar ja het fotografiebloed begon steeds harder te kriebelen en zo stond ik even later toch bij het uiltje voor een foto. De sluitertijd was al behoorlijk lang. 2 1/2 seconde lang heb ik moeten belichten. Ik hoopte erop dat het jonge bosuiltje roerloos bleef zitten. Onderstaande foto is het beste wat er van te maken viel. Die wilde ik toch graag toevoegen aan de waarneming.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen